The Invisible Photo in the Album. State Terror Hidden Among the Family Memories.

  • Pablo Hermida Salas Universidad Andina Simón Bolívar

Abstract

When an ignored picture reveals itself as a carrier of a national past, -silent and muted-, it is a window leading to some kind of memory, questioning the past and printing meaning in a family memory, an imaginary community, and a country.  This work analyzes how photography becomes a vehicle that makes the recovery of family and collective memory possible when it assumes an ethic and political role that saddles the “must be of memory”. Past events are expected to be identified which remake the collective memory in the face of a historical fact:  state terrorism in Ecuador under the government of León Febres Cordero and the disappearance of the Restrepo brothers. Here, the nuances of some official memories are confronted by stories that emerge from that community of remembrance, the family album.

References

Carrión, Andrés. 1996, La memoria de los otros, Eskeletra, Quito.

Garzón, Estela. “Informe Final de la Comisión de la Verdad”, en: https://www.alainet.org/es/active/39187

Groppo, Bruno. 2002, “Las políticas de la memoria”, en: Sociohistoria, 11-12, pp. 187-198.

Halbwachs, Maurice. 2004, Los marcos sociales de la memoria, Anthropos, Barcelona. Informe de la Comisión de la Verdad. Ecuador 2010, en: https://issuu.com/dcalisaya/docs/resumenejecutivo

Jardim, José María. 2010, “Estado, información y archivos”, en: Políticas y sistemas de archivos, Secretaría General Iberoamericana, México, pp. 33-67.

Jelin, Elizabeth. 2002, Los trabajos de la memoria, Siglo XXI, Madrid.

Lifschitz, Javier Alejandro. 2012, “La memoria social y la memoria política”, en: Revista Aletheia, volumen 3, N° 5, La Plata.

Restrepo, María Fernanda. 2011, Con mi corazón en Yambo, película documental.

Ricoeur, Paul. 2003, “El testimonio”; “El archivo”; “La prueba documental”, en: La memoria, la historia y el olvido, Editorial Trotta, Madrid, pp. 210-239.

Rubio, Graciela. 2013, “Memoria, ciudadanía y lo público en la elaboración del pasado reciente en la experiencia chilena”, en: Memoria y sociedad, 17 (35), Bogotá, pp. 164-183.

Turner, Victor. 1985, “The Anthropology of Performance”; “Experience and Performance”, en: On the edge of the bush, The University of Arizona press, U.S.A. 177-204, pp. 205-226.

Velasco, Mauricio. 2006, “El caso Restrepo”, en: Retórica de la imagen fotográfica: La fotografía como documento social y cultural en la lucha por los derechos humanos en el Ecuador en los años 80 y 90, Tesis para obtener el grado de Maestría de Estudios de la Cultura, Mención en Comunicación. Universidad Andina Simón Bolívar, Quito, pp. 43 – 49.

Fuentes electrónicas

• http://www.andes.info.ec/es/actualidad/monopolios-mediaticos-detras-febrescorderato-criminalizaron-lucha-social.html

• https://www.youtube.com/watch?v=xBf7FRy2Gkc (Spot informativo Canal Telesur)

Entrevistas

• Sonia Salas de Hermida. Tumbaco, abril 2015.

• Enrique Hermida Bustos. Tumbaco, abril 2015.

• Diana Hermida Salas. Quito, abril 2015.
Published
2019-01-10
How to Cite
Hermida Salas, P. (2019). The Invisible Photo in the Album. State Terror Hidden Among the Family Memories. Antropología Cuadernos De Investigación, (20), 28-40. https://doi.org/10.26807/ant.v0i20.151
Section
Tema: Memoria(s)